Indigneu-vos!

Stéphane Hessel
Indigneu-vos!

Un al·legat contra la indiferència i a favor de la insurrecció pacífica.
Edicions Destino, 2011.
60 pàgs.

Tinc que reconèixer que em vaig indignar una mica quan vaig veure que el llibre en francès costava tres euros i la versió en català i castellà, en canvi en costava cinc. Vaig preveure erròniament que el llibre tendria molt èxit a França i no a Espanya. Em vaig equivocar. La versió catalana i castellana té un magnific pròleg de José Luis Sampedro que realment val la pena.

M’ha interessat molt el llibre per tal d’entendre l’origen del moment històric que estem vivint. El llibre és molt breu i es podria resumir en una frase “L’interès general ha de prevaler sobre l’interès particular“.

L’autor Stéphane Hessel va ésser un indignat amb el nazisme, i va ser torturat en camps de concentració nazis. Per cert, desestabilitzava els seus torturadors parlant un alemany perfecte, ja que era la seva llengua materna.

El llibre parla de dos grans reptes a nivell de planeta:

  1. La gran diferència que existeix entre els molt pobres i els molt rics, la qual no deixa de créixer.
  2. Els drets de l’home i l’estat del planeta.

Tal com diu Eduardo Galeano, el món es divideix ara entre indignats i indignes. Jo diria més, els indignes ens dividim entre els indignes ignorants i els indignes no ignorants del fet que som indignes. Gràcies al llibre i als moviments socials actuals, he deixat de ser ignorant.

I per acabar, una crida que resum l’ànima del llibre:

Desitjo que tots, cadascun de vosaltres, tingueu el vostre motiu d’indignació. És necessari. Quan alguna cosa t’indigna, com jo vaig estar indignat pel nazisme, llavors et tornes militant, fort i compromès.

I com a exemple, com invertir en armes és rendible per algunes entitats financeres: Intervenció de Annie Yumi Joh, en la junta d’accionistes del Santander.

3 pensaments sobre “Indigneu-vos!

  1. Hola Rosa,

    Gràcies! Em considero “indigne” bàsicament per què pertanyo passivament al món desenvolupat, on no és prioritari fer que la gent deixi de morir de gana als països no desenvolupats. Una altra raó és que una part dels impostos que he pagat a l’Estat Espanyol, s’han usat per finalitats militars, i no he estat objector fiscal, que hauria estat molt més digne:

    http://www.objecciofiscal.org/

  2. Retroenllaç: La indiferència: La pitjor de les actituds | utupia

Deixa un comentari