Digging for Spain

Penelope Todd, Digging for Spain : A Writer’s Journey
Longacre Press, 2008
175 pàg.

There are two places for every one: the place we imagine and the one waiting for us when we get there.

 

Em vaig trobar aquest llibre per casualitat a Nova Zelanda en una llibreria. En un país on moltes vegades s’ha d’explicar que Espanya està a Europa, i que veure un espanyol és tan estrany com veure a Catalunya un kiwi (nova-zelandès) , el nom del llibre em va cridar l’atenció. Primer vaig pensar en que seria un llibre sobre Andalusia, però després de veure la foto de la contraportada del llibre,

i veure unes muntanyes que s’assemblaven a Montserrat i pensar que bonica que és Andalusia que també tenen muntanyes tan maques i màgiques com Montserrat, vaig tenir que descobrir finalment, que l’Espanya que parla el llibre és Barcelona, Esparreguera i Collbató.

El llibre és d’una autora de llibres adolescents, que decideix d’estar un mes a una casa d’artistes a Collbató per tal de reflexionar sobre la seva vida. És un viatge marcadament més interior que exterior, on es parla de psicologia jungiana i de religió. Com que en el moment de llegir el llibre jo estava en la situació inversa, passant un mes a Nova Zelanda, em va servir per reflexionar sobre el meu viatge. La primera cosa que em va xocar, es que no va tenir molt contacte amb la gent del país, i això fa que hi hagi algun error d’escriptura de paraules catalanes (Teatre del Passio, Barca, sopa de pescatora, San Jeroni) que si hagués tingut algun amic català li hauria corregit. És molt difícil quan un està a fora del seu país fer amistats amb gent del país en un sol mes, sobre tot si estàs rodejat de gent de fora del país. La cosa que em va impressionar era com ens veia una persona de tan lluny:

Ah, the patient waiting of the Catalonians. They arrive before time and settle in. Most stand and stare into their own thoughts… No one fidgets or frets; only I do.

Ah, la santa paciència dels catalans que aguantem l’inaguantable…

I per acabar citar la cita que em va agradar més del llibre, de Goethe:

Nowhere but in his own Montserrat will a man find hapiness and peace.

Anuncis

Deixa un comentari

