Per què més és menys

POR QUE MAS ES MENOS: LA TIRANIA DE LA ABUNDANCIA

The paradox of choice: why more is less

Barry Schwartz

Madrid,Taurus 2005

Avui en dia, en el primer món, les opcions que tenim per escollir són molt grans. Ja sigui, en el que comprem, en el que mengem, en el que vestim, en el que estudiem, el que treballem,… La vida era molt més senzilla anys fa quan no calia escollir gaire cosa. Aquestes opcions ens provoquen stress, i aquest llibre analitza com el fet de tenir tantes opcions ens porta a ser més infeliços. Com a mostra, si un grup de gent pot escollir entre 5 productes o 25, la gent amb 25 productes quedarà sempre més insatisfeta que la de 5, tenint molts més dubtes de si s’han equivocat en l’elecció o no. En el món digital però, les coses funcionen de manera diferent.

Solució que ens proposa Schwartz en aquest llibre: podem patir per intentar fer la millor elecció, o podem ser pràctics i quedar-nos amb una opció que ens satisfaci al 80%, i no pensar-hi més. Schwartz dóna molt bons consells de com no caure en la trampa d’intentar maximitzar sempre la millor elecció possible.

Per cert, que també té un discurs molt interessant sobre el perill actual de la burocràcia:

PS: Una curiositat matemàtica: volem dinar en un restaurant i estem en un carrer on n’hi ha n per escollir. Quina és la millor estratègia per escollir un restaurant de la manera més ràpida i eficient, si no volem visitar-los tots? La millor opció és començar visitant  n/2.71828 restaurants i no escollir-ne cap. A partir d’aquí, ens quedem amb el primer que sigui millor que tots els que hem visitat abans. Diuen les males llengües que Kepler va utilitzar aquesta estratègia per escollir la seva segona esposa entre 11 candidates, però sembla que no és cert, ja que encara que va dir que volia usar un mètode científic, i es va quedar amb la que feia 4, va voler conèixer totes les candidates.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s