Aigua viva

Clarice Lispector
Aigua viva
Lleida, Pagès editors, 2006,
trad. de J. Domènech Ponsatí

Hi ha cites que serveixen per fer bonic, i n’hi ha d’altres que són com la clau musical que de bon començament indica el to en què ha de transcórrer la lectura. Clarice Lispector encapçala el seu llibre amb aquesta cita del pintor Michel Seuphor:

Havia d’existir una pintura totalment lliure de la dependència de la figura –l’objecte— que, com la música, no il·lustra res de res, no explica una història i no llença un mite

Això és exactament aquest llibre, però traslladat al món del llenguatge, amb tots els riscos imaginables: perquè, és possible escriure a la manera d’un pintor no figuratiu? És a dir, sense referents externs? Prescindint d’història, anècdota, personatges? Renunciant fins i tot a la voluntat de crear un sentit? O, per dir-ho amb un altre símil, escriure com si es tractés de música? Perquè “la música no es comprèn: s’escolta”.

El resultat és un llibre estrany i fascinant, una mena de novel·la mancada de fets, construïda a partir de reflexions disperses, mirades, percepcions i una auscultació gairebé malaltissa de les modulacions del llenguatge. Tot volàtil, escàpol, a punt de dissoldre’s. Aquest llibre se’ns ofereix com un tempteig on els lectors tenim la sensació d’estar assistint a la pròpia construcció del discurs, a base d’una escriptura deslligada i fragmentada, feta de retalls. No se’ns dóna l’obra feta, sinó el mateix procés de fer-se. En aquest sentit, el llibre m’ha recordat aquelles estàtues de Miquel Àngel que s’exhibeixen a la Galleria dell’Accadèmia de Florència i que estan inacabades, amb la forma lluitant per sortir de la matèria. També en aquest llibre la narradora exclama “vull l’inacabat […]. Vull l’experiència d’una falta de construcció”.

Constantment se’ns convida a anar més enllà de la comprensió. O, millor, se’ns convida a comprendre no només amb la lògica, sinó amb tot el nostre ésser, acceptant que entenem moltes més coses que no ens pensem… La narradora diu: “no vull tenir la terrible limitació de qui viu només d’allò que és susceptible de fer sentit”. I més endavant: “renuncio a tenir un significat”, perquè “de la manca de sentit naixerà un sentit”. Qui busqui un relat coherent i lligat, millor que ni s’acosti a aquest llibre. Aquí tot és una interrogació:

T’escric perquè no m’entenc

Sóc una pregunta

Jo no sóc promíscua. Sóc calidoscòpica

No em puc resumir, perquè no es pot sumar una cadira i dues pomes

Aigua viva és posterior a La passió segons G. H.. Més radical en el seu despullament anecdòtic -tot i que no tan genial- és una reflexió dura, lúcida i valenta sobre el llenguatge, especialment sobre les zones ombrejades que no es deixen dir, perquè “el millor es troba a les interlínies”.

Per si en voleu saber més: Elena Losada, “Clarice Lispector, la palabra rigurosa”

Anuncis

2 pensaments sobre “Aigua viva

  1. L’article de l’Elena Losada i els seus comentaris sobre Clarice Lispector i la paraula m’ha fet pensar en un enregistrament (sembla ser que l’únic que es conserva) de la Virginia Woolf on parla, justament, sobre la paraula. De fet, l’Elena Losada es pregunta al seu article: “¿Hay alguna relación espiritual o literaria entre Virginia Woolf y Clarice Lispector?”. Potser l’enregistrament ens ho pot aclarir una mica més. L’he trobat en aquesta entrada del bloc Espai de llibres:

    http://espaidellibres.wordpress.com/2010/05/28/la-veu-de-virginia-woolf/#comments

    • Moltes gràcies! No havia escoltat mai la veu de la Virginia Woolf. Al final, la paraula és “el” tema.

      Per cert, he estat tafanejant la pàgina d’Espai de llibres i he vist que, a continuació del l’enregistrament de la V. Woolf, hi ha un parell de videos de l’Anne Sexton: el primer, amb ella recitant “Menstruation at Forty”, és senzillament brutal:

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s